Valtakunnallinen Monologikilpailu 2021

24. VALTAKUNNALLINEN MONOLOGIKILPAILU 12.-14.2.2021 OULUSSA

Valtakunnallinen Monologikilpailu nähdään Oulussa Kulttuuritalo Valveella helmikuussa 2021 jo neljättä kertaa. Luvassa on viikonlopun ajan Suomen parasta monologiteatteria. Vuoden 2021 kilpailusarjaan haki mukaan 49 esiintyjää ja monologia, joista mukaan valittiin 20. Monologit kilpailuun valitsi Teatteri Akseli Klonkin johtaja Janne Kuustie.

Valtakunnallinen Monologikilpailu on avoin sekä ammattilaisille että harrastajille. Monologin kestoa tai esitysmuotoa ei ole rajattu. Esityksen kielenä on oltava joko suomi, ruotsi tai saame.

Loppukilpailu järjestetään Kulttuuritalo Valveella ja loppukilpailussa näytellään livenä. Tämän vuoden tapahtuma toteutetaan täysin striimattuna. Monologikilpailun pääpalkintona on 3000 € stipendi. Vuodesta 2021 alkaen kilpailun 2. sija saa 1000 € stipendin ja 3. sija 500 € stipendin. Monologikilpailun voittajan valitsee teatterialan ammattilaisista koostuva raati. Lisäksi jaetaan muita stipendejä ja yleisö äänestää omaa suosikkiaan. Tänä vuonna äänestys tapahtuu sähköisesti

Yleisön suosikki – äänestyslomake

Äänestäneiden kesken arvotaan festaripasseja ensi vuodelle. Äänestys päättyy sunnuntaina 14.2. klo 20.00. Yleisön suosikkimonologi julkistetaan palkintojenjakotilaisuudessa klo 20.40 alkaen.

Liput myynnissä Tiketin verkkokaupassa. Yksittäisen lipun hinta on 9,5 € ja Festivaalipassin 85 €. Esitykset ovat katsottavissa 15.2. klo 23.59 asti

Käsiohjelma (45Mt)

Käsiohjelma (mustavalkoinen, 10Mt)

Aikataulu

Perjantai 12.2

OSA 1

Kirjoittanut: Ilkka Tahvanainen
Ohjaus: llkka Tahvanainen
Muu työryhmä: Juhani Joensuu (dramaturgia), Mikko Haapoja (äänimaisema)

Ikäsuositus: +12
Kesto: 30 min
Kuva: Maija Leino

Linjasaneerauksesta innoituksensa saanut monologi on myös kielitietoinen esitys, joka avautuu moneen suuntaan. Se antaa vihjeitä, ei kerro suoraan. Tarinan keskiössä on ihminen, joka joutuu järjestelmän, jonkun ulkopuolisen asian uhriksi. Tässä tapauksessa rakennusfirma ottaa vallan ihmisen elämästä, ja ihminen joutuu hajoavan ympäristön keskelle.

Ilkka Tahvanainen on espoolainen kirjailija, kulttuuribloggaaja ja asiantuntija. Hän on voittanut lukuisia lausuntataiteen palkintoja, mm. Vuoden Runosuu 2004 ja 2019 Runo Kaarina -kilpailu.

“Näyttää remontin rajakohtana, johon toiveet ja kehon tuntemukset kytkeytyvät”

Kirjoittanut: Kati Keskihannu
Ohjaus: Merja Pöyhönen
Muu työryhmä: Henri Kivistö (musiikki ja äänisuunnittelu), Kristiina Laine (animaatiot/projisoinnit), Jouni Järvenpää (tanssija videolla, koreografi), Maija Westerholm (nukenrakennus), Tytti Nieminen (puvustus, lavastus ja tarpeisto), Veli-Ville Sivén (käsikirjoituksen dialogisti sekä tekninen tuki)
Ikäsuositus: +13
Kesto: 80 min
Kuva: Markus Lindén

Lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä, groomingia ja siihen puuttumista käsittelevä monologi pohjautuu haastattelumateriaaliin, tutkimustietoon sekä Enna Airikin lastenkirjaan Korppipäinen mies. Tarinan keskiössä on teini-ikäinen Emi, joka yrittää ymmärtää pirstaleista muistiaan. Monologi yhdistää perinteiseen kerrontaan tanssivideota sekä nukketeatteria.

Kati Keskihannu on lastenkulttuuriin ja perhetyöhön erikoistunut hyvinvointitaiteilija, ohjaaja, esiintyjä ja kouluttaja Helsingistä. Hän tekee sooloteoksia traumasensitiivisellä näkökulmalla ja moniammatillisella otteella.

“Rinnakkain kulkevat hempeäsävyinen arki ja mustavalkoinen painajaismaailma”

 

OSA 2

Kirjoittanut: Asta Rentola
Ohjaus: Asta Rentola – Kari Rentola
Muu työryhmä: Teemu Ruokonen (valo-äänisuunnittelu), Valtimonteatteri (tuotanto)
Ikäsuositus: +13
Kesto: 50 min

Kuva: Deniz Kaya

Monologi alastomuuteen liittyvistä yksilöllisistä ja sukupuolipoliittisista kauhuista. Teos
on surrealistisilla elementeillä leikittelevä tragikomedia, joka hyödyntää fyysisen teatterin keinoja ja karnevalistista liioittelua. Tekstin taustalla on tutkielma alastoman naiskehon merkityksistä länsimaisessa kulttuurihistoriassa ja esittävissä taiteissa. Miksi tuntuu niin erilaiselta riisuutua alastomaksi omasta päätöksestä, kun toinen pyytää riisuutumaan? Lopputuloshan on ihan sama..

Asta Rentola on helsinkiläinen freelance-näyttelijä ja -käsikirjoittaja. Hän on valmistunut Guildford School of Acting-koulusta Iso-Britanniassa näyttelijäntaiteen maisteriksi ja näyttelee tällä hetkellä Valtimonteatterissa.

“Kaikkien aikojen mahdollisuus päättää ura tyylillä näyttelemällä alastonta ruumista”

Kirjoittanut: Carl Michael Bellman – Matteus Blad
Ohjaus: Matteus Blad
Muu työryhmä: Liisa Blad (ohjaajan assistentti)
Ikäsuositus: +16
Kesto: 65 min. Esitys on ruotsinkielinen
Kuva: Ronnie Karlsson

Esitys koostuu useista Bellmanin monologeista ja lauluista ja Bladin omista teksteistä tämän päivän Fredmanin epistoleista tunnettuihin hahmoihin ja ihmisiin. Lähtökohta on siinä kaupungissa ja niissä ihmisissä, joita Bellman taitavasti aikanaan hahmotti. Lopputulema on, että Bellmanin maailma on hyvin samankaltainen meidän maailmamme kanssa.

Matteus Blad on Växjössä syntynyt helsinkiläinen näyttelijä ja laulaja. Koulutuksensa hän on saanut mm. Stockholm Operastudiossa ja Det Jyske Musikkonservatoriumissa, Tanskan Århusissa. Hän on ollut useissa eri musiikkiteatteri-, ooppera- ja puhe-esityksissä.

“ Miksi puhua siitä jolla oli kaikki ja joka menetti kaiken”

Dramaturgia: Miika Suonperä ja Kirsi Järvilehto
Ohjaus: Kirsi Järvilehto
Ikäsuositus: +12
Kesto: 20 min
Kuva: Auli Vaalama

Runollinen pohdinta dualismista, agoniasta, loputtomasta riittämättömyyden tunteesta sekä itsensä halveksumisen ja hyväksymisen välisestä kamppailusta. Esityksen materiaalina on käytetty mm. Ilpo Tiihosen, Lauri Viidan, Linda Huhtisen ja Edith Södergranin runoteoksia.

Miika Suonperä on Tampereen yliopiston teatterityön tutkimusohjelman (Näty) 2.vuosikurssin opiskelija ja kuuluu Levoteatteriin, joka on helsinkiläinen ammattiteatteri.

“Ruumiini luut näkyvät kaikki, ilkkuen he katsovat minuun ja jakavat vaatteeni keskenään”

Lauantai 13.2

OSA 3

Kirjoittanut: Laura Ruohonen
Ohjaus ja dramatisointi: Eero Ojala – Jussi Lankoski
Muu työryhmä: Suomen Lausujain liitto (tuotanto)

Ikäsuositus: +3
Kesto: 30 min
Kuva: Eero Ojala

Leikkisä ylistys ystävyydelle, kulinarismille, toisten huomioimiselle ja ilottelulle sanataiteen ja esineteatterin notkeita keinoja hyväksikäyttäen. Rytmikkäät, monisanaiset ja nokkelat runot on poimittu Laura Ruohosen teoksista Allakka Pullakka, Yökyöpelit sekä Tippukivitapaus.

Eero Ojala on oululaislähtöinen 2016 Teatterikorkeakoulusta valmistunut freelancer näyttelijä, joka tituleerattiin Vuoden nuoreksi lausujaksi Kajaanin Runoviikolla 2012. Hän on näytellyt mm. Riihimäen teatterissa, Rovaniemen teatterissa, Ryhmäteatterissa, Teatteri Jurkassa sekä Teatteri Hevosenkengässä.

“Piti sanoa: Tykkään sinusta! Suusta tuli: Anna juustoa!”

Kirjoittanut: Iida-Maaria Lindstedt ja Tuomo Rämö
Ohjaus: Tuomo Rämö
Ikäsuositus: +16
Kesto: 90 min
Kuva: Heli Blåfield

Monologi häpeästä, seksuaalisesta väkivallasta ja siitä kuinka vaikeaa on näytellä labradorinnoutajaa. Esitys rakentuu Dostojevskin Idiootti-romaanin, dokumentaarisen materiaalin, Pietarissa opiskelun, fyysisen liikehdinnän ja kohtuuttomien irtovitsien ympärille. Tavoitteena on ravistella raiskaukseen liittyviä myyttejä, käsitellä sitä, mikä on raiskaus ja kuka on raiskaaja.

Iida-Maaria Lindstedt on valmistunut näyttelijäksi Pietarin valtiollisesta Teatteriakatemiasta, teatteri-ilmaisun ohjaajaksi Turun Taideakatemiasta ja Venäjän kielen kääntämisen kandidaatiksi Helsingin yliopistosta.

”Minä olisin nauranut. Niin kuin nauretaan silloin kun onnettomuus ei osu omalle kohdalle”

Kirjoittanut: Kai Nieminen ja Eero Ojala
Ohjaus Eero Ojala
Muu työryhmä: Leena Aronen (muusikko)
Ikäsuositus: +15
Kesto: 55 min
Kuva: Leena Aronen

Kaunis, melankolinen, monisävyinen ja itseironinen monologi Kai Niemisen runoista, joka käsittelee kaipuuta, rakkautta, unia ja olemisen hetken metsästämistä.

Eero Ojala on oululaislähtöinen 2016 Teatterikorkeakoulusta valmistunut freelancer näyttelijä, joka tituleerattiin Vuoden nuoreksi lausujaksi Kajaanin Runoviikolla 2012. Hän on näytellyt mm. Riihimäen teatterissa, Rovaniemen teatterissa, Ryhmäteatterissa, Teatteri Jurkassa sekä Teatteri Hevosenkengässä.

“Haalit vain vanhat kunnon huolet kainaloosi ja alat vaalia niitä”

OSA 4

Kirjoittanut Anneli Kanto
Ohjaus Esa-Matti Smolander
Muu työryhmä: Väinö Linna seura (teoksen mahdollistaja)
Ikäsuositus: +13
Kesto: 40 min
Kuva: Mikko Kelloniemi

Sotien aikana kirjoitettiin yli miljardi kirjettä, sillä kirjeet olivat ainoa tapa pitää yhteyttä rintamalla olevan sotilaan ja hänen läheistensä välillä. Sotilaiden autenttisista kirjeistä, päiväkirjoista ja muistelmista koostuva monologi osoittaa, että sota oli pelkoa, kuolemaa, ruumiin ja psyyken vammoja, raakuutta, seksiä, kurjia oloja, turtumista ja paniikkia, mutta myös vastuunottoa ja pelon voittamista, siis sankaruutta.

Akseli Kouki on opiskellut näyttelemistä Dublinissa ja näytellyt elokuvissa ja tv-sarjoissa, mm. Tuntematon Sotilas, 95, Veljeni Vartija, Käsky, Fingerpori, Roba, Cyprit.

“Jos joku sanoo, ettei hän pelkää, hän valehtelee”

Kirjoittanut: Yuko Takeda
Ohjaus: Yuko Takeda
Muu työryhmä: Tuomo Karvonen (suomentaja)
Ikäsuositus: +16
Kesto: 45 min

Ulkopuolisuuden tunne on seurannut japanilaista Yukoa minne hän ikinä on mennytkään. Havaittuaan, että tarinankerronta ja teatteri häivyttävät ulkokehän ja sisäpiirin rajat, Yukon sisäinen matka kohti osallisuutta voi alkaa. Löyhästi elämänkerralliset tarinat avaavat Yukon maailman katsojalle.

Yuko Takeda opiskeli näyttämötaidetta ja näyttelemistä Yhdysvalloissa (2000-2008) ja valmistui näyttelijäntaiteen maisteriksi. Hän muutti Suomeen vuonna 2011 ja on esiintynyt näyttelijänä mm. Myllyteatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa ja Glims&Gloms:ssa.

“Pienenä halusin maailman vahvimmaksi Sumopainijaksi”


Kirjoittanut Timo Harju
Konsepti: Mika Kiviniemi
Ikäsuositus: +10
Kesto: 30 min

Absurdin hupaisa, rituaalinomainen monologi, jossa, juhlitaan aikaa ja myöhästymistä, sekä nostetaan malja. Se on ensimmäinen osa Mika Kiviniemen Maljapuheita -teossarjasta, jossa nostetaan maljaa ihmiskunnan saavutuksille. Tässä teoksessa maljapuheen kohteena on siis ajan mittaaminen. Rooleissa nähdään mm. keinutuoli, karttapallo ja metronomi.

Mika Kiviniemi on oululainen esitystaiteilija, joka on työskennellyt monipuolisesti esittävien ja muiden taiteenlajien parissa yli 10 vuotta. Hän opiskelee Aalto Yliopistossa Visual Culture, Curating and Contemporary Art -maisteriohjelmassa. Aiemmalta koulutukseltaan hän on teatteri-ilmaisun ohjaaja.

”Rakkaat tikkivät ystävät. Ihmiskunnan historia on ajalle viritettyjen ansojen historiaa.”

OSA 5

Käsikirjoitus: Niina Hosiasluoma ja Minna Kivelä 
Ohjaus: Minna Kivelä
Muu työryhmä: Tuukka Pasanen (äänisuunnittelu), Veli-Ville Sivén (ääniajo), Akse Pettersson (dramaturginen apu), Kalle Ropponen (valosuunnittelu) Teatteri Takomo (tuotanto)
Ikäsuositus: +13
Kesto: 70 min
Kuva: Teatteri Takomo / Mitro Härkönen

Keski-ikäisen komediennen hysteerisen omaelämänkerrallinen show yksin ja yksinäisyydestä.
Välitilinpäätöksessä kuullaan itkua, häpeää ja jonkin verran itsetyytyväisyyttä – sekä nähdään haaroja, tapsuttelua ja juomatauko sekä 1 dramaattinen juomatauko.

Niina Hosiasluoma on enimmäkseen Helsingissä ja Porissa toiminut freelancer näyttelijä. Hänet palkittiin Vuoden teatterinäyttelijäksi 2017. Oppinsa hän on saanut Kööpenhaminassa, Lontoossa ja Helsingissä.

“Kertomisessaan riemastuttavan epäselvä, mutta tuntemuksissaan itkettävän selväpiirteinen”

Ohjaus Satu Paavola – Miina Turunen
Muu työryhmä: Joose Ojala (säestys ja musiikin sovitus)
Ikäsuositus: +12
Kesto: 60 min
Kuva: Elise Kyhälä

Kertomuksellinen konsertti, jossa seurataan aikuisen naisen ikään ehtineen, naimattoman mutta ansaitusti rakkauden nälkäisen virkaneidin tragikoomista tarinaa. Virkaneidin tarina rakentuu Lasse Mårtensonin, Carolan sekä Marita Antsolan 70 -luvun hiteistä kuten esim. Ei aina käy niin kuin haaveillaan, Yeh, Yeh! ja Joet tulvimaan itke.

Satu Paavola on teatteritaiteen maisteriksi 1999 ja teatteri-ilmaisun ohjaajaksi 2007 valmistunut freelancer näyttelijä Helsingistä, joka on työskennellyt hyvin laaja-alaisesti teatterista televisioon ja elokuviin (mm. Isänmaallinen mies, Nousukausi, Syke, Supermarsu, Sorjonen, Tahdon asia), nukketeatterista musikaaleihin ja äänenä mainoksista äänikirjoihin. 

”Minusta oli tullut vapaa nainen, joka oli luultuaan olleensa 1., siirtynyt rakastajattaresta morsiameksi ja sitä kautta jätetyksi naiseksi, joka ei koskaan oikeasti ollutkaan ensimmäinen”

Kirjoittanut: Harri István Mäki 
Ohjaus: Harri István Mäki
Ikäsuositus: +10
Kesto: 40 min

Tragikoominen tarina burnoutin partaalla olevasta yläkoulun biologian ja maantiedon opettajasta, joka on tehnyt pitkään töitä. Vuosien aikana opettajan työ on muuttunut, ja siihen on tullut uusia haasteita eteen.

Reijo Ahonen on koulukuraattori ja pitkän linjan harrastajanäyttelijä, joka on tehnyt isoja ja palkittuja roolitöitä lähinnä jämsäläisessä J+J-Teatterissa.

“Loppuunpalamiselle uskalletaan vähän nauraa”

Sunnuntai 14.2

OSA 6

Kirjoittanut: Enni Yli-Hynnilä – Teemu Sytelä
Ohjaus: Disa Kamula
Muu työryhmä: Onni Tulla (äänisuunnittelija, muusikko, teknikko)
Ikäsuositus: +12
Kesto: 75 min
Kuva: Terhi Sytelä

Musikaalimonologi pohjalaisen miehen elämästä. Monologi on syntynyt kuortanelaisen runoilijan, Enni Yli- Hynnilän, kahden runokirjan teksteistä.Tarina kuljettaa maalaismaisemissa miehen lapsuudesta aina aikuisena rakastumiseen asti. Teos on lämmin, elämänmakuinen sekä samaistuttava kertomus kuvaillen parisuhteen ylä- ja alamäkiä.

Teemu Sytelä on Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin ja musiikkiteatterilinjan opinnoista musiikkiteatterin ammattilaiseksi 2018 valmistunut muusikko, näyttelijä ja drag-artisti. Hän on työskennellyt suurmusikaaleissa Billy Elliot (Tampereen Työväen Teatteri), Päiväni Murmelina (Helsingin Kaupunginteatteri), ja Pieni Merenneito (Helsingin Kaupunginteatteri).

“Ja mitkä ovatkaan ne rakkauden pelisäännöt?”

Kirjoittanut: Minna Tuomanen
Ohjaus: Annu Sankilampi
Muu työryhmä: Teatterikone (tuotanto)
Ikäsuositus: +13
Kesto: 45 min
Kuva: Marianne Hautsalo

Rohkea, yhtä aikaa koskettava ja hulvaton monologi on kuvaus missin mitat reippaasti ylittäneen ihmisen ongelmista erilaisissa arkisissa tilanteissa. Samalla tehdään näkyväksi meidän ”tavisten” häpeilemättömän uteliaisuuden, innokkaan tarpeen arvostella ja tuomita.

Minna Tuomanen on komedienne, näyttelijä, vatsastapuhuja ja ohjaaja Jyväskylästä.

“Et voi olla varma mahdutko sinulle osoitettuun tuoliin”

Käsikirjoitus: Timo Väntsi
Ohjaus: Merja Pöyhönen

Muu työryhmä: Jaakko Forsman (valosuunnittelu), Henri Hyökyvirta (teknikko ja äänisuunnittelun assistentti), Timo Väntsi (konsepti,nukenrakennus ja visuaalisuus), Merja Pöyhönen (äänisuunnittelu) Kari Söderqvist / Tristan Selin (näyttämöassistentti), TEHDAS Teatteri, Turku (tuotanto)

Ikäsuositus: K18
Kesto: 50 min
Kuva: Milla Järvipetäjä

Monologi himosta, yksinäisyydestä ja polttavasta rakkauden kaipuusta, jossa suorasukaiset eroottiset kohtaukset vaihtuvat runolliseen kieleen. Karnevalistisen kokoiset nuket, merimiesasusteet ja elävöitetyt köysivyyhdit vievät katsojan matkalle muinaisiin satamiin ja oman mielen salatuimpiin sokkeloihin. Ikoninen homokuvasto, merenkulkuun liittyvä romantiikka ja Jean Genet’n homoeroottinen romaani Querelle ovat esityksen keskeinen innoituksen lähde.

Timo Väntsi on kokenut nukketeatteritaiteilija, joka on ollut mukana monissa nukketeatterituotannoissa näyttelijänä, ohjaajana, käsikirjoittajana tai nukenrakentajana. Hänen tunnetuimpia teoksiaan ovat mm. John-Eleanor, Erittäin hyvä ystäväni Paroni von Münchhausen ja Kirjoituksia Karjalasta

“Harvemmin erotiikan kuvaus näyttämöllä taipuu näin sympaattiseen ja koskettavaan muotoon”

OSA 7

Kirjoittanut Nikolai Gogol
Ohjaus: Ilkka Heiskanen
Muu työryhmä: Elina Vättö (puvustus), Anton Nikkilä (suomennos) Teatteri Vantaa (tuotanto)
Ikäsuositus: +12
Kesto: 95 min
Kuva: Mika Salmi

Nikolai Gogolin klassikkoteos on riipaiseva kertomus miehestä, jonka mieli järkkyy koomisella, mutta niin traagisella tavalla. Antti Peltola tarttuu tähän haastavaan tekstiin tuoreella otteella kokeneen teatteritaituri Ilkka Heiskasen ohjauksessa. Tämän teoksen aihe ei koskaan vanhene.

Antti Peltola on helsinkiläinen teatteritaiteen maisteri ja freelancer-näyttelijä. Hän on työskennellyt mm. Helsingin kaupunginteatterissa, Hämeenlinnan teatterissa, Aleksanterin teatterissa ja Meri Oulun kesäteatterissa. Hän on ollut mukana mm. tv-sarjoissa Keihäsmatkat, Roba ja Jarin ja Karin kesäloma.

”Olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että koirat osaavat puhua, ne ovat vain jollain tapaa uppiniskaisia. Ne muistuttavat juonikkaita poliitikkoja”

Kirjoittanut: Duncan Macmillan – Jonny Donahue
Ohjaus: Mari Lehtonen – Ilja Peltonen
Muu työryhmä: Ilja Peltonen – Mari Lehtonen (käännös ja sovitus), Saija Siekkinen (pukusuunnittelu)
Olli Valkola (äänisuunnittelu), Kansallisteatteri(tuotanto)
Ikäsuositus: +12
Kesto: 90 min
Kuva: Kansallisteatteri / Kastehelmi Korpijaakko

Tarinan päähenkilö on 7- vuotias, kun hänen äitinsä yrittää itsemurhaa. Hän alkaa laatia listaa asioista, jotka tekevät elämästä elämisen arvoista. Listan nimeksi hän antaa ”Kaikki hienot jutut”.
Niitä ovat esimerkiksi jätski. Tai mereen pissaaminen salaa. Lista seuraa päähenkilön mukana lapsuudesta aikuisuuteen. Se syvenee, kasvaa, muuttuu, saa uusia sävyjä ja merkityksiä; se muuttaa tekijänsä kuvaa maailmasta, sen pienistä ja suurista iloista sateenharmaiden päivien keskellä.

Ilja Peltonen valmistui Teatterikorkeakoulusta 1996 ja on ollut Suomen Kansallisteatterin näyttelijä vuodesta 1998. Kaksi vuotta hän oli näyttelijänä Ahaa-teatterissa.

“Jos elää pitkän elämän ja ei oo koskaan tuntenut itseään täydellisen masentuneeks, ei oo ollut hereillä”

Kirjoittanut: Päivi Kolmonen
Ohjaus: Päivi Kolmonen
Muu työryhmä: Sirpa Santonen (puvustus), Alpo Jakunaho (äänet), Sanna Kurula (kampaukset), Pirjo Nykänen (maalausopetus ja tilallinen visualisointi), Kemin kaupunginteatteri (tuotanto)
Ikäsuositus: +16
Kesto: 40 min
Kuva: Nina Susi

Monologi avaa näkymiä meksikolaisen kuvataiteilija Frida Kahlon elämään, jota leimasivat tuskalliset raitiovaunuonnettomuudesta johtuvat kivut ja intohimoinen rakkaus Diego Riveraan. Frida Kahlon taiteilijuus ja naiseus näkyvät hänen maalauksissaan, josta ne ovat tunnistettavissa ja verrattavissakin pohjoisen naistaitelijan elämään.

Sirpa Filppa on työskennellyt näyttelijänä Kemin Kaupunginteatterissa vuodesta 1984. Filppa on pohjoisen tyttö, joka on syntynyt Kolarin Sieppijärvellä, ja osaa arvostaa pohjoisen luonnon vaatimuksia

“Joskus mie mietin, että pittääkö taiteilijan aina kärsiä, että se pystyy olemhan luova?”