Monologikilpailu 2020 esitykset

 

Anjan lähes erinomainen elämä

 

 

Kirjoittanut Esko-Pekka Tiitinen

Ohjaus & dramaturgia Kira Boesen

Esiintyjä Mervi Koskinen

Kesto:

 

 

Anjan lähes erinomainen elämä on Esko-Pekka Tiitisen romaanin pohjalta dramatisoitu lämminhenkinen monologi tohmajärveläisestä Anjasta, joka puhua posottaa elämäntarinansa siskon tuomalle kasettinauhurille. Pala palalta. Ruppeema ruppeemalta. Siinä tulee samalla rakennettua itselle lähes erinomainen elämä. Väliäkö sillä, menikö kaikki aivan niin, tai edes sinne päin... Näytelmä lempeydestä ja ihmisen ymmärtämisestä.

 

Mervi Koskinen jäi eläkkeelle pitkän uran päätteeksi Savonlinnan Teatterista keväällä 2019. Koskisen ura on pitänyt sisällää satoja roolitöitä, mutta nyt on ensimmäisen monologin aika.

Hän on ihmisenä jaksanut aina levittää ympärilleen rakkautta, avarakatseisuutta ja suvaitsevaisuutta. Nämä arvot näkyvät myös hänen työssään näyttelijänä.

 

 

Hyvä-paha-ero

 

 

Kirjoittaneet Karolina Blom ja Valtteri Roiha

Ohjaus Valtteri Roiha

Esiintyjä Karolina Blom

Musiikin sovitus Bruno Lähteenmäki

Kesto:

 

Hyvä-paha-ero on yhden naisen koskettava komedia, kertomus erosta ja sen tuomista ilmiöistä ajassamme. Esitys on kertomus surusta, luopumisesta sekä unelmista, jotka eivät toteutuneet.

Se on ehdottomasti myös huutonaurattava tarina erosta selviytymisestä ja eron tuomista uusista kokemuksista, oivalluksista ja kommelluksista. Esitys viistää myös surua, luopumista ja unelmia jotka eivät toteutuneet.

 

Karolina Blom on 20  vuotta freelancerina alalla toiminut teatterintekijä, sairaalaklovni, ääninäyttelijä ja tuottaja. Hän on työskennellyt erilaisissa työryhmissä Linnateatterissa, Teatteri Provinssissa, Mustion kesäteatterissa ja Teatteri Sudessa.

Ääninäyttelijänä hän on ollut lukuisissa rooleissa ja sarjoissa MTV 3:lle ja Yle:lle, mm. Pikku Myy (2017)

 

 

Mysteerio Buffo

 

Kirjoittanut Dario Fo

Ohjaus Milja Nordström

Esiintyjä Hannu Rantala

Tuottaja Ruut Luoto

Tuotanto: Teatteri Kollektiivi ja Turun ylioppilasteatteri

Kesto n. 2 h

 

Mysteerio Buffo on italialaisen Nobel -palkitun näytelmäkirjailija Dario Fon neljästä lyhyestä monologista koostuva esitys, joka on saanut inspiraationsa keskiajalta peräisin olevista narritarinoista. Sana "mysteerio" viittaa raamatulliseen pyhään näytelmään ja sana "buffo" koomiseen. Tämä stand-up -henkinen esitys asettaa naurunalaiseksi vallan väärinkäyttäjät ja kysyy, kuka päättää kenelle valta kuuluu? Esityksessä näyttelijä Hannu Rantala heittäytyy yli kahteenkymmeneen eri rooliin hyödyntäen fyysistä komiikkaa, klovneriaa ja mimiikkaa. Nämä neljä osittain raamatun kertomuksista inspiroitunutta monologia Kaanaan häät, Ilveilijän synty, Lasaruksen kuolleista herääminen ja Bonifacius VIII tarjoavat yhteiskuntakriittisen tarkastelukulman ihmisen toimintaan. Vaikka tekstit ovat vanhoja on niissä nähtävät teemat myös läsnä tässä ajassa ja yhteiskunnassa; ihmisen halu saada itselleen valtaa, asettaa itsensä muiden yläpuolelle, henkilöpalvonnan problematiikkaa sekä ihmisten taipumus loputtomaan kaksinaismoralistisuuteen sekä opportunismiin. Dario Fo puolustaa tekstissään marginaalissa olevien heikompi osaisten oikeuksia ja uskaltaa käsitellä kipeitäkin asioita karnevalistisen komiikan keinoin. Ilveilijä on aina valmis lyömään huumorin keinoin ylöspäin sekä asettamaan vallanpitäjät naurunalaisiksi.

 

Hannu Rantala on freelance-näyttelijä ja teatteri-ilmaisun ohjaaja. Viime elokuuhun asti hän työskenteli Jyväskylän kaupunginteatterissa näyttelijä-yleisötyöntekijänä. Merkittävin näyttämötyö Jyväskylän kaupunginteatterissa oli koulukiusaamista käsittelevä monologiesitys nimeltä Luuseri, joka pyöri Jyväskylän kaupunginteatterin ohjelmistossa yli vuoden. Sitä esitettiin näyttämöllä sekä kiertue-esityksenä.

 

 

Shakespearesta Kalevalaan

 

 

Idea ja toteutus Kati Urho

Puvustus Liisa Mäenpää

Lavastus, tekniikka, valot Laura Hurme, Emmi Lovèn

Kesto

 

Monologinäytelmä Shakespearesta Kalevalaan tuo lavalle koko elämänkirjon kaikessa kauneudessaan ja rumuudessaan. Näyttelijä Kati Urho puhaltaa henkiin Shakespearen näytelmien värikkäimmät hahmot sekä Kalevalan traagisimmat tarinat ja luo vahvan linkin menneen ja nykypäivän välille. Väkevät kielikuvat ja vahvat, monitahoiset roolit kuljettavat katsojan kohtaamaan itsensä. Olemmeko vain pelinappuloita vai luommeko oman kohtalomme? Mikä on elämän tarkoitus? Rikkaus, rakkaus, valta ja ahneus. Pyörittävätkö samat teemat edelleenkin maailmaa? Monologissa kaksi suurta intohimoa, Shakespeare ja Kalevala kohtaavat saman katon alla. Luvassa on draamaa, komediaa sekä takuuvarmasti tragikomediaa.

 

 

 

 

Lontoossa näyttelijäksi valmistunut Kati Urho on näytellyt useissa teatteriproduktioissa Englannissa, Saksassa ja Suomessa. Urho toimii aktiivisesti kahdessa eri vapaan kentän teatteriryhmässä, Teatteri Terve Tyttö ja The Fins Theatre Company, näyttelijänä, käsikirjoittajana, laulajana, ohjaajana sekä tuottajana.

 

 

Se kuitenkin liikkuu! -maata kiertävän runonlausujan tragikoominen taiteilijajuhla

 

Kirjoittaneet Juhani Joensuu ja Henry Räsänen

Ohjaus Juhani Joensuu

Esiintyjä Henry Räsänen

Kesto

 

Monologi kertoo eriskummallisesta taiteilijajuhlasta, johon juhlakalu itse ei saavu, jossa muistitikulla oleva visuaalinen materiaali ei avaudu ja jossa taiteilijan autokuski joutuu luotsaamaan yleisön absurdien elämäntapahtumien ja elämän merkityksellisyyden monitulkintaisuuden äärelle.

 

Henry Räsänen on kiertueteatterintekijä, joka on tehnyt päätyökseen teatteria sekä esiintynyt ympäri Suomea vuodesta 1996 lähtien pääasiassa sooloteatteriesityksillään. Räsänen on tehnyt monologeja, runoutta, lavakomiikka sekä impressionistisia paikallistutkielmia ja esiintynyt 23 vuoden aikana yli 3000 kertaa.

 

 

 

Kesäkissat

 

Käsikirjoitus Tommi Takkunen

Ohjaus Erja Kärkkäinen

Esintyjä Paula Lauri

Puvustus, lavastus Erja Kärkkäinen

Kesto 50 min

 

Kesäkissat kertoo yhden rajakaupungissa kasvaneen ja eläneen naisen vaiheista. Tapahtumat kattavat useita vuosikymmeniä heijastellen pikkukaupungista kotoisin olevan naisen haaveiden ja todellisuuden epäsuhtaa. Vaikka tarina kerrotaankin yhden naisen voimin, näyttämöllä pyörii henkilöitä autovuokraamon kympistä naiseksi pukeutuvaan natsi-isäpuoleen. Esitys sisältää iloa, surua, runoutta ja kaipuutta ja suurimpana, yksinäisyytä. Tarina paljastaa naisen elämän kipukohdat.

 

”Helvetti tytöt, eikö meidän pitänyt rakentaa kaikki tsygeder?”

 

Paula Lauri on kotoisin rajakaupungista, Haaparannalta. Hän harrastaa näyttelemistä ja on viime vuosina esiintynyt erilaisissa historiallisissa näytelmissä mm. "Nålsögat" ja Jag är en sång mellan dina läppar." Nykyisin hän asuu Oulussa ja haluaa tuoda näyttämölle tuoreita tekstejä ja tarinoita suomalaisilta kirjoittajilta.

 

 

Viikset

 

Käsikirjoitus ja ohjaus Mika Juusela ja Mika Vuorentie

Esiintyjä Mika Juusela

Lavasteet, puvustus Mika Juusela ja Mika Vuorentie

Tuotanto Laboratorioteatteri Fennica, Anya productions: Tuulikaappi -tuotannot

Kesto 1h 10 min

 

Teatterinjohtaja Maxim Teljakov valjastaa nelivaljakot ja karauttaa Nikolai Gogolin omaperäiseen maailmaan. Kuin humalaisen ajurin ohjaamana Teljakovin valjakot harhailevat ristiin rastiin läpi kirjailijan teosten ja henkilöhistorian. Teljakov yhdistää taiteen ja tosielämän, ottaa totta sieltä, tarua täältä ja keksii loput itse. Viikset ei ole sikermä Gogolin parhaita paloja. Se ei ole elämänkerta. Viikset on tislattua Gogolmaista hulluutta

 

"Todellisinta minussa ovat viikseni."

-Maxim Teljakov, Novgorodin Taiteellisen Teatterin johtaja

 

 

 

Varjo-Riitan Varaslähtö ystävänpäivään -konsertti

 

Konsepti ja toteutus Louna-Tuuli Luukka

Kesto noin 30 minuuttia

 

Varjo-Riitta kääntää esiin nurjan puolen. Ihmeiden puutarhan sijaan sieltä löytyy kiusaantuneisuuden ja häpeän arkinen spektri, joka näyttäytyy aika töhryisenä kevättä kohden voimistuvassa talven valossa. Varjo-Riitta pitää monipuolista vokaali-ilmaisua, noisea ja spoken wordiä yhdisteleviä konserttiesityksiä, joissa hän ottaa haltuunsa nolouden voiman ja kääntää sen ääneksi ja lihaksi, kainalot hikisinä.

 

Konsertit ovat inspiroituneet karjalaisesta itkulauluperinteestä, mutta sen sijaan, että olisi kosketuksissa elämän ja kuoleman suuriin solmukohtiin tai leikkauspisteisiin, saati sitten tuonpuoleiseen, Varjo-Riitta kanavoi tämänpuoleisen maailman kiusallista takeltelua, täysin voimin. Hänen pienessä sydämessään on tilaa heille, jotka tietävät miltä tuntuu, kun näennäisesti vaatimaton nolo juttu suistaa kokijansa häpeän tervaiseen onkaloon. Muille konsertti toimii mellevänä vokaalistruktuureilla ja jouhevalla supliikilla operoivana tietoiskuna.

 

Louna-Tuuli Luukka on oululaislähtöinen esitystaiteilija ja dramaturgi, joka toimii teatterin, esitystaiteen ja performanssin välisellä kentällä, painotustaan ja tekijäpositiotaan vaihdellen. Hän kirjoittaa, ohjaa, esiintyy ja opettaa. Viimeisin Luukan Oulussa nähty teos on Minun näköiseni dinosaurus, koko perheen esitys sukupuolen moninaisuudesta. Luukka viimeistelee esitysdramaturgin opintojaan Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa.

 

 

Dating Mr. C

 

Käsikirjoitus Roosa Vastamäki

Ohjaus Kati Keskihannu

Esityksen konsepti, esiintyminen, nukenrakennus ja dramaturgia Maija Westerholm

Nukenkäsittelyn ohjaus ja nukenrakennuksen assistentti Helena Markku

Äänisuunnittelu Valtteri Alanen

Valosuunnittelu Sinimaria Tomperi

Visualiikka Maija Westerholm ja Helena Markku

Puvustus Suvi Hakala

Äänissä työryhmä, Antton Kainulainen ja Markus Kaustell

Viulu Karen Soinila

Haave-Tango säv. Valtteri Alanen ja Helena Markku, san. Roosa Vastamäki

Kesto noin 1 h

 

Tarinan keskiössä nähdään kolmekymppinen Kielo, joka matkaa veljensä lähettämänä läpi span huurujen kohti vääjäämätöntä. Vai onko se sittenkään vääjäämätöntä? Mikä on Kielon lempikukka ja onnellinen loppu?

 

Esitys on yhden naisen kertomus parisuhteettomuudesta sekä kommentaari yksilön oikeudesta elää yhteiskunnan normien ulkopuolella. Esitys pureutuu "sinkkuepidemian" ytimeen ja kysyy: Onko sinkkunainen yhteiskunnallinen uhka, jolle pitää tehdä kurinpalautus?

 

Maija Westerholm on Turun Taideakatemiasta valmistunut nukketeatteritaiteilija ja fyysisen teatterin tekijä. Hän on esiintynyt maailmalla mm. Malesiassa ja Egyptissä sekä Suomessa Tehdas Teatterin, Aura of Puppetsin ja Grus Grus Teatterin produktioissa. Lisäksi Westerholm on vieraillut nukenrakentajana mm. Joensuun Kaupunginteatterissa.Westerholmin erityinen kiinnostuksen kohde on nukketeatterillisten elementtien ja fyysisen komiikan sekä klovnerian yhdistäminen.

 

 

Lentävä suomalainen – Toinen meistä on Paavo Nurmi

 

Käsikirjoitus Antti Huntus

Ohjaus Antti Haikkala

Esiintyjä Panu Valo

Valo- ja äänisuunnittelu Jaakko Suutari

Taikuri ja assisteeraus Jaani Leinonen

 

 

Monologi pohjaa osittain dokumentaarisiin tapahtumiin, Paavo Nurmen viimeiseen harjoitusjuoksuun ennen vuoden 1932 Los Angelesin olympialaisia. Esityksen todellisuudessa tämä juoksu tapahtuu tässä päivässä, pienessä paimiolaisessa yksiössä, ulosottokirjieden ja tyhjien karjalatölkkien keskellä, suomilippuun kääriytyneen miehen pään sisällä. Paavo Nurmi toimiikin allegoriana sille, mikä omalle ajallemme ja 30- luvun Euroopalle on yhteistä: nouseva nationalismi, vahvan johtajan kaipuu, kehon palvonta, fasismin nousu, muukalaisviha ja populistinen puheenparsi.

 

Esitys soljuu nykyajan ja kuvitellun 30-luvun rajapinnalla, tuoden nähdäksemme surulliset samankaltaisuudet. Se ehdottaa vanhojen sankarimyyttien inhimillistämistä, suomalaisen miehen uudelleen määrittelyä ja fasismin korvaamista humanismilla. Tämä tapahtuu yksilön tarinan kautta – fanaattisen ja kiihko-oikeistolaisen yksilön, jota kuitenkin pyrimme ymmärtämään. Me emme silitä fasistin päätä, vaan katsomme häntä syvälle silmiin ja läiskimme korville, herättääksemme hänet 30-luvun houreista tähän päivään.

 

Panu Valo on freelance- näyttelijä ja taiteilija. Hän valmistui teatteritaiteen maisteriksi 2014 Tampereen yliopiston, Viestinnän median ja teatterin yksiköstä. Teatteri Melakka on Teatteri Telakan suojissa vastaperustettu kiertävä teatteriryhmä, joka koostuu tamperelaisista teatteritaiteilijoista.

 

 

Älli Bälli Unplugged

 

Käsikirjoitus Atik Ismail

Ohjaus Anne Salmi

Esiintyjä Atik Ismail

Kesto 80 min

Ikäsuositus 16 +

 

Monologi perustuu Atik Ismailin palkittuun omaelämäkertaan Pelimies. Tarina kulkee läpi vuosikymmenten elämänkaareen sijoittuvien tapahtumien kautta,  Munkkiniemen maisemista Haagan syleilyihin, Istanbulin ja Bagdadin kautta Savoon. Älli Bälli on saanut kosolti kiitosta rohkeudesta ja avoimuudesta. Kipeätkin aiheet ja riippuvuudet käsitellään huumoria unohtamatta. Yleisen saunan Siff- limonadi vaihtuu nuoruusvuosina hedelmäviini Corditaan. Muhammad Ali, Kai Pahlman ja Woodstockin festivaalit iskevät tulta temperamenttiseen tataariin, mutta juhlimiset ja ystävyydet rockmuusikoiden kanssa aiheuttavat päänvaivaa eri tahoille. Pallo ei  pysy enää hallussa ja aktiiviura on loppusuoralla. Löytyykö pelastus ja mistä?

 

Esitys on rankka, raju, mutta rohkea ja rehellinen tilitys eletystä elämästä, huumoria unohtamatta.

 

 

MINNA CUNT – valtakunnan kauhein akka

 

Ohjaus ja käsikirjoitus Sara Koiranen ja Vilja Lehtonen

Esiintyjä Noora Happonen

Tuotanto Anna-Maria Vänskä/Teatteri Mundo

 

MINNA CUNT — valtakunnan kauhein akka muuttaa teatterisalin Akkamuseoksi, jossa yleisöopastus lupaa paljastaa kaiken ääneen puhuvien naisten maailmasta. Mutta postiluukusta kilahtaa vihainen kirje, leima lyödään otsaan ja häpeä vie mukanaan todellisuuteen, josta ei näy ulospääsyä. Kukaan ei halua olla Akka, mutta siitä harvoin päätetään itse. Miten Ikävän Naisen leiman kanssa eletään? Esitys tarkastelee Minna Canthin asemaa 1800-luvun naisena, ihmisoikeustaistelijana ja feministinä. Minna Canth on Akka sekä Cunt – mutta miksei Juhani Aho ole Paska Jätkä? Canth vaatii rakkautta ja oikeutta, muttei silti ole meille Äiti Teresa vaan Pääakka. Kuinka kauan ihminen jaksaa taistella oikeudenmukaisemman maailman puolesta, jos ei itse saa oikeutta?

 

 

 

Nykyteatterin ja nukketeatterin elementtejä hyödyntävä esitys luo sähisevän audiovisuaalisen maailman. Omaäänisessä ja raikkaassa monologiteoksessa vaaditaan rakkautta, eikä suostuta enää häpeämään.

 

Noora Happonen on näytellyt mm. Jyväskylän ylioppilasteatterissa 2010-2013, Vakiopaineteatterissa 2012, kiertävässä runoteatteriesityksessä Pimeänä puhallan kattoon 2012, Ad Astra-teatterissa 2013, Turun ylioppilasteatterissa 2016 ja Jojo-teatterissa 2018

 

 

Rakkaudesta taiteeseen - Venny Soldan-Brofeldt

 

Käsikirjoitus  Marika Sampio-Utriainen

Ohjaus Dick Holmström

Esiintyjä Marika Sampio-Utriainen

Kesto 30 min

 

Rakkaudesta taiteeseen kertoo taiteilija Venny Soldan-Brofeldtin boheemin, rohkean ja ennakkoluulottoman tarinan.

 

Venny Soldan-Brofeldt on kuin muuttolintu, joista ei ikinä tiennyt, minne hän lensi. Rakkaus taiteeseen vei hänet Pietarista Pariisiin, Espanjaan, Tunisiaan, Sveitsiin ja Italiaan aikakautena, jolloin naisen piti valita "naimattomuus ja ura" tai "avioliitto ja perhe". Venny onnistui toteuttamaan molemmat värikkään elämänsä aikana ja saavutti niin kansallista kuin kansainvälistäkin menestystä. Lapset ja perhe olivat aina lähellä hänen sydäntään. Venny ja miehensä, kansalliskirjailija Juhani Aho, jakoivat niin työnsä kysymykset kuin hedelmätkin, vaikka avioliittoa varjosti Juhanin suhde Matildaan, Vennyn pikkusisareen.

 

Näytelmä on kunnianosoitus Vennylle, "suomea puhuvalle kosmopoliitille", jonka rakkaus taiteeseen oli niin suurta, ettei kuolemakaan heitä erottanut.

 

Marika Sampio-Utriainen on järvenpääläinen puoliammattilainen näyttelijä joka on kirjoittanut ja esittänyt monologeja paristakymmenestä merkittävästä suomalaisnaisesta.

 

 

Katastrofi

 

Käsikirjoitus Ilkka Hautala

Ohjaus Liila Jokelin

Esiintyjä Ilkka Hautala

Kesto 35-40 min

 

Katastrofi on kertojan ja hänen alitajuntansa välinen dialogi. Tarinankerrontaesitys joka käsittelee valintoja katastrofien äärellä, niin henkilökohtaisella kuin yhteiskunnallisella tasolla. Esitys tutkii inhimillisiä heikkouksia suhteessa katastrofeihin joita ympärillämme tapahtuu. Teemansa mukaisesti yleisöllä on myös vapaus vaikuttaa, mitä he näkevät ja kuulevat.

 

Ilkka Hautala on taiteen sekatyöläinen. Hän on valmistunut Snellman korkeakoulusta puhe- ja draamataiteen opettajaksi sekä Jyväskylän yliopistosta draamakasvattajaksi. Hän työskentelee teatteritaiteen opetuksen, äänikirjojen lukemisen sekä esittävän taiteen parissa niin teatterin kuin television puolella.

 

Pinokkio/Addiktio

Elokuvallinen nukketeatteri esitys

 

Nuket/naamiot ja esiintyminen: Aapo Repo

Animaatiot ja projisoinnit, sekä musiikki: Esa Orre

Liikkeen ja tanssin ohjaus: Jukka Ristolainen

Kesto 45 min.

Ikäsuositus 8 +

 

Italiankielinen alkuteos Pinocchio ilmestyi ensimmäisen kerran Italiassa 1882.

Nukketeatteri Reaktorin on Pinokkio saa ensiesityksensä Oulussa 9.päivänä helmikuuta 2020 Valtakunnallisessa Monologikilpailussa.

 

Alkuperäisen sadun pohjalta toteutetussa teoksessa Pinokkio on peliaddikti.

Näytelmässä Pinokkiolla, kuten peliaddiktillakin, on taipumus etsiä jännitystä ja oikoteitä omiin tavoitteisiin tavalla, joka pahimmillaan vaatii isojakin henkilökohtaisia uhrauksia. Tällä tiellä myös näytelmän päähenkilö alkaa toimia omien arvojensa ja lupaustensa vastaisesti kerta toisensa jälkeen. Huolimatta haitoista, jotka kierros kierrokselta käyvät kohtuuttomiksi, Pinokkio toistaa valintojaan, kunnes eräänä päivänä, hän ei enää tunnista peilistä häntä katsovaa hahmoa.

 

Esityksen ytimessä on riippuvuuden mekanismin kuvaaminen ja tunnistaminen, mutta myös addiktiosta toipumisen mahdollisuus. Peliaddikti ei koskaan ole yksin - myös hänellä on läheisiä, joita valinnat koskettavat. Esitys herättää kysymyksiä, jotka ovat tänään ajankohtaisia. Se peräänkuuluttaa yksilöllistä ja kollektiivista vastuullisuutta pelien maailmasta, jossa on myös paljon mahdollisuuksia hyvään. Yksi esityksen arvo onkin sen ennaltaehkäisevässä luonteessa.

 

Esitys on suunnattu yli 8-vuotiaille. Esityksessä yhdistetään fyysistä ilmaisua ja nukketeatteria. Projisoinneissa käytetään myös 3-d animaatio tekniikkaa. Lavalla yhdistyvät fyysinen ja mielikuvien maailma.  Esitys perustuu alkuperäiseen Carlo Collodin kirjoittamaan teokseen.


 

www.nukkereaktori.com

 

 

Kepeä Elämäni

 

Näyttämöllä Miiko Toiviainen

Ohjaaja Riikka Oksanen

Dramaturgi Aino Pennanen

Sävellys ja äänisuunnittelu Eeva Kontu

Visuaalinen suunnittelu Sofia Palillo

Musiikin tuotanto Mikko Renfors

Kesto n. 1 h

 

Kepeä elämäni on omakohtainen, runollinen, laulullinen, vastaansanomaton ja pohjattoman leikkisä monologi siitä, miten sen kertojan transtausta on kääntynyt voimavaraksi ja onnellisuuden lähteeksi.

 

"Transihmisyydestä on puhuttu viime aikoina mediassa aika paljon, mutta usein vain

traagisten ja synkkien kohtaloiden kautta. Mä koen, että muunkinlaisia näkökulmia

kaivataan - joten tässä on mun omani."

- Miiko

 

Miiko Toiviainen on helsinkiläinen näyttelijä, joka valittiin Vuoden nuoreksi lausujaksi Kajaanin Runoviikolla 2018. Hän on näytellyt mm. Helsinging kaupunginteatterissa, Samppalinnan kesäteatterissa, Teatteri Takomossa, Teatteri Vanhassa Jukossa ja NAMT -musiikkifestivaaleilla New Yorkissa. Keväällä 2020 Miikon voi nähdä "Maailma on tehty meitä varten" -musikaalissa Peacock-teatterissa.

 

 

 Hunaja-Pentti / Aurinko sisällä

 

Käsikirjoitus Minna Mikkonen

Ohjaus työryhmä (Minna Mikkonen, Kaija Hinkula, Aino Granlund, Tanja Råman, Paavo Impiö)

Esiintyjä Mika Kiviniemi

Lavastus/puvustus: työryhmä

Kesto 25 min

Ikäsuositus 12 +

 

Monologi sijoittuu tulevaisuuden pohjois-suomalaiseen rannikkokaupunkiin. Päähenkilö on eristäytynyt kuvataiteilija jolle jonkinlaisen ympäristökatastrofin auheuttama kuumuus ja valon muutos tuottaa ongelmia. Kuumuus ja erilainen valo paljastavat hänelle hänen omista töistään jotain mitä hän ei haluaisi nähdä. Kuvataiteilija on tavannut talonsa katolla lapsen joka on hänen ainoa ihmiskontaktinsa. Tälle lapselle hän kertoilee omia kokemuksiaan ja tuntemuksiaan.

 

Mika Kiviniemi on oululainen teatteri-ilmaisun ohjaaja sekä esittävän taiteen ja yhteisötaiteen monialainen ammattilainen. Tällä hetkellä hän on myös osa-aikainen toiminnanjohtaja Kulttuuriosuuskunta ILMEessä.

 

Minun Helvini

 

Käsikirjoitus ja dramaturgia Hillevi Kilpeläinen ja Mikko Lammi

Ohjaus Mikko Lammi

Esiintyjä Hillevi Kilpeläinen

Kesto  n. 30 min

 

 

20-vuotias kirjallisuudenopiskelija Hillevi Kilpeläinen pääsee tapaamaan Finlandian voittanutta yli 80-vuotiasta Helvi Hämäläistä. Tästä alkaa Hillevin aikamatka, jossa vieraillaan Hämäläisen uran alkutaipaleella, 90-luvulla tehdyssä haastattelussa sekä tässä päivässä. Hämäläisen ja Kilpeläisen dialogi käsittelee naiseutta, taiteilijuutta, rakkautta ja äitiyttä. Yhtä kaikki se käsittelee taiteilijaidentiteetin rakentumista.

 

Teksti pohjautuu Helvi Hämäläisen omiin teksteihin, hänen sekä aikalaistensa kirjeisiin, Ritva Haavikon kanssa kirjoitettuun omaelämäkertaan, Mikko Lammin ja Hillevi Kilpeläisen kirjoittamiin teksteihin sekä Hillevi Kilpeläisen 90- luvulla tekemään haastattelumateriaaliin. Haastattelu on osin autenttisena esityksessä mukana.Esitys pyrkii löytämään taiteellisen muodon, joka ei seuraa tyypillistä omaelämäkerrallisuutta, vaan etsii voimakkaita tunnelmakuvia kohteensa elämästä.

 

Hillevi Kilpeläinen on helsinkiläinen lausuja ja opettaja. Hän on toiminut näyttelijänä Q-teatterissa sekä Rovaniemen teatterissa sekä Helsingin ylioppilasteatterissa. Tällä hetkellä Kilpeläinen on Suomen Lausujain Liiton hallituksen jäsen ja opettaa suomea sekä ilmaisua Helsingissä.

 

Eino Leinon eksät – enemmän ja vähemmän muusina

 

 Kirj: PinjaHahtola                                                                                                                                        Ohj: SeppoHonkonen                                                                                                                                 Äänimaailma: MarkoPakarinen                                                                                                                   Päähineet:  Heidi Tsokkinen/Hatlantis Oy

 Ikäsuositus: K16

 

Suomen kenties rakastetuin runoilija oli riimittelyjensä lisäksi tunnettu boheemista ja kosteasta elämäntyylistään sekä lukuisista ihastuksenkohteistaan. Näistä L. Onerva ja Aino Kallas ovat eittämättä tunnetuimmat muusat, mutta esitykseen mukaan mahtuu myös koko liuta vihittyjä vaimoja sekä monia tuttuja nimiä, kuten koko kansan satukuningatar Anni Swan ja kulttuurimatami Maila Talvio. Sanoja ei säästellä, kun nämä Einon eksät pääsevät purkamaan tuntojaan terapiaistunnossa.

 

Pinja Hahtola on helsinkiläinen freelance-näyttelijä, joka on nähty mm. Teatteri Avoimien Ovien ja Teatteri Takomon lavoilla. Hän on lisäksi kiertänyt ympäri Suomea esityksellä Tupa ryskyi, parret paukkui -Suomen Kansan Rivot Runot. Kyseinen esitys ja työryhmän toimittama samanniminen kirja (WSOY) palkittiin Kalevalaisena tekona 2015.

 

Akseli Klonk, Hallituskatu 7, 90100 Oulu, Finland, Puh. 050-316 6488, akseliklonk(at)gmail.com